google.com, pub-0755926872671636, DIRECT, f08c47fec0942fa0 google.com, pub-0755926872671636, DIRECT, f08c47fec0942fa0 (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({ google_ad_client: "ca-pub-0755926872671636", enable_page_level_ads: true }); Writers Block – Uden Relevans

5. mar. 2006

Writers Block




Jeg talte for nylig med en bloggerkollega, som ifølge eget udsagn altid har et par indlæg eller tre liggende "til tørre tider" når inspirationen ikke er der eller der ikke sker en skid spændende i ens liv, og... det fatter jeg ikke helt at man kan.


Når jeg blogger er det spontant, kontant og lige på, (lidt ligesom sex med ex-kærester). Der opstår ofte sproglige eller grammatiske fejl når jeg sidder der og rabler, dem retter jeg hvis jeg fanger dem, men ellers lader jeg indlægget stå som det blev skrevet fordi det for mig står som det bedste resultat frem for at sidde og tænke over formfuldente formuleringer i timevis.


Her vil kritiske røster så sige, du har da et rimelig kompliceret sprog Morfar, og ja det har jeg vel, men jeg skriver hvad jeg tænker og folk der kender mig ved at jeg har en forkærlighed for sjove ord og vendinger.


Nu vil jeg gerne spørge jer andre bloggernørder, hvad gør i? Sidder i og planlægger? Tænker længe og hårdt over hvad der skal stå? Eller fyrer i den bare af?

13 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg er, som du, også typen der fyrer den af. Kort/langt og kontant, men jeg må dog tilstå, at jeg, inden operationen af min ene hånd, havde skrevet et par indlæg i forvejen. Jeg vidste, at det KUNNE give tørre tider mht. at skrive, så derfor gjorde jeg det. Det er indlæg der kunne være skrevet igår, som for et halvt år siden.

De står der stadig og nåede aldrig ud i offentligheden, men måske _kommer_ der en dag virkelig tørre tider og så... ;o)

Anonym sagde ...

Var det os to der snakkede om det? Anyway, jeg har som regel noget liggende, mest fordi ordene ligesom hos Liselotte vælter ud, og jeg føler jeg spammer hvis jeg hælder for meget på af gangen. Og så VED jeg at der er dage - som fx i fredags - hvor jeg er totalt tom.
... faktisk passede det mig helt fint at smartlog var nede i fredags ;-)

Lommen sagde ...

Interessant spørgsmål. :-) Netop fordi ordene vælter ud hos mig, går jeg tit og tænker meget over mine indlæg og skriver aldrig bare spontant og uden at rette i teksten. Der må sorteres, redigeres og gøres ved, sådan at jeg får sagt dét, jeg ønsker at sige, PÅ DEN MEST EFFEKTIVE MÅDE. Det synes jeg, at jeg skylder (eventuelle) læsere.

Pigebarnet sagde ...

Nu er der vel egentlig forskellige versioner af "at have noget liggende". Der er den hvor man har skrevet noget mere eller mindre færdigt ned og så er der de ideer der konstant ligger og ruger indeni men endnu ikke er færdige nok til at blive vist til verden. Ofte skriver man jo når man har noget man gerne vil sige, men hvis man med sig selv ved at man endnu ikke kan sige det man vil godt nok... så. Jeg er vældig skyldig i det sidste scenarie men ikke det første. Hvis man ikke kan tåle stilhed på bloggen en dag eller et dobbelt indlæg på en dato går man i for små sko. eller bare ærgelige sko som man er blevet forvent til...

Suzy-Hang-Around sagde ...

Jeg har ikke noget liggende, men mine poster er heller ikke helt umiddelbare. Jeg starter skriveriet i Word, og bruger som regel en del tid på at pusle formuleringer på plads og rette tyrkfjel (jeg er gud være lovet genetisk ude af stand til at lave stavefejl ;-)). Jeg har dog fundet skrivefejl i gamle poster, og valgt ikke at rette af samme grund som dig: respekt for den oprindelige energi. Og derudover gider jeg heller ikke være anal korrekturknepper. Det er jeg jo på mit arbejde. Selvom det piner mig lidt at se på fejlene ... det kan godt være at jeg bliver nødt til at rette dem ved lejlighed.

Uden Relevans sagde ...

Hep hey Jeg er ikke den eneste spontangalning i universet!

ACQ nope det var ikke dig :)

Anonym sagde ...

Hmmm (skriver når jeg føler for det, ellers ikke) ...hvis man har indlæg liggende i skuffen, er det så, fordi man ikke skriver for sig selv, men for et publikum, som man ikke vil skuffe?

Anonym sagde ...

@Q: Nej, mine "indlæg i skuffen" er nok bare mest det som Pigebarnet og Lommen beskriver det. Halvfærdige ideer der lige skal tygges lidt mere på så den rigtige ide kommer til at skinne ordentligt i gennem. Og det er ikke for publikum, men mest for mig selv. Jeg kan ikke lide at have noget der ikke rigtigt hænger sammen stående, det generer mit øje ligesom SHAs tyrkfjel generer hende. ok.. der er så ting der ikke spiller, men de smagte rigtigt da jeg lagde dem ud, so be it...
@Pigebarn: Mht stilhed på bloggen; det er ikke angst for stilheden der er min bevæggrund for at have noget liggende klar. Jeg bryder mig bare ikke om at lægge indlæg der adskiller sig væsentligt fra hinanden på med kort mellemrum, det giver rod i MIT hovede - og det er jo faktisk mig selv, jeg primært skriver for.

Anonym sagde ...

Det er meget forskelligt. Det meste er spontant, men hvis jeg har lært noget nyt, som jeg gerne vil dele med andre, så har jeg det som "lommen". Det skal ud på den mest effektive måde, ellers bliver det for langt - og det kræver tit nogen forsøg.

Anonym sagde ...

Hvis det skrevne ikke umiddelbart er velegnet/nødvendigt for mig at publicere, bliver det det aldrig, så det har jeg opgivet. Jeg har det bedst med det spontane og jeg skriver direkte i Wordpress.
Mine indlæg har med hverdagsliv og hverdagstanker at gøre og de er sjældent meget planlagte. Sådan har jeg det bedst.

Anonym sagde ...

Det skal bare fyres af.
Formålet er vel at få det ud og få luft. Jeg har desværre et par gange oplevet at fyre det af, og så forsvandt det. Men hvis ikke det er lige på og friskt, så er det vel heller ikke noget værd for andre. Mediet er jo netop en kommentar til noget der er aktuelt/relevant for bloggeren selv.

Uden Relevans sagde ...

Jeg grifler ned i WordPad og saver og så copy/paster jeg det for ikke at miste flere indlæg, på det punkt stinker Blogger.

Edut sagde ...

Bruger ofte timer på at side og nørkle med et indlæg. Skriver dem ofte i word og lurer dem igennem for fejl - får endda nogengange respons på dem før jeg offentliggør.

I en periode sørgede jeg for at fange alle de blog idéer der kom til mig i løbet af dagen vha. diktafon, hurtige lommebogsnotater og ufærdige drafts, men har efterhånden fundet ud af, at det der virker, er at sætte sig til tastaturet, med god tid på hånden og så kommer idéer, formuleringer og causseri helt af sig selv.

Send en kommentar