9. feb. 2013

Noget om fedme

Lad os ansigte det. Vi er nu fem uger inde i 2013 og din (og min) slankekur er for længst forsvundet i en sky af undskyldninger, udsættelser og manglende viljestyrke.

Ja ok måske ikke lige din, men min er.

Forleden dag var jeg til gratis foder hos nogle perifere bekendte, der havde besøg af et speltbarn, ved navn Liva. Vi når fint igennem måltidet, ud over at Liva ikke spiser bruschetta, carpacchio, parmesan eller salat. Til hovedret fik hun ærter og et stykke kød, som hun ikke kunne lide.

Børn er jo nogle mærkelige mennesker, så der var ingen panik. Årsagen til at hun ikke spiste noget, var vel at hun var kræsen, som sagt ingen panik. Lige ind til vi nåede til desserten. Chokolade mousse, alle børns livret.

Undtagen Liva.

"Jeg skal ikke have det, så bliver jeg fed!"

Liva er syv år.

Diskuter!

7 kommentarer:

Gry sagde ...

Min niece på ni går i klasse med en pige der vejer 27 kg og som har fået 'den slanke linie' indpisket af sin mor... Niecen tror nu hun skal tabe sig selvom hun er fuldstændigt normaltvægtig og det samme gør hendes to mindre søstre på trods af de faktisk bør tage lidt på.
Bevares, hvis et barn viser tendens til busund overvægt synes jeg bestemt man skal gribe ind (på en omsorgsfuld og udramatisk måde!!) men lad da for helvede børn være børn - SKAL de underlægges sindssyge idealer allerede fra børnehaven af???? Jeg fatter det ikke!

Anna Rosendal sagde ...

Det er jo svært at fortælle børn og unge anderledes, for de ser disse tynde kvindeidealer overalt. Jeg er selv 18 år og jeg kan godt relatere til det, vil det ikke være fedt at være så tynd og 'flot' ? Jo det ville det, men nogle gange er man nød til at tænke realistisk og overveje om det rent faktisk er det værd. Man lever trods alt kun en gang og livets små glæder som desserter skal der fandme være plads til.

Hvordan man får det ind i hovedet på et yngre barn er så en anden sag. Jeg har stort set ingen erfaring med børn, så det er svært at give et svar. Måske en dialog med barnet, hvorfor vil hun være tynd? Hvis det er for at være smuk, så er der tonsvis af andre definitioner på smuk. Og desuden bliver man ikke fed af at spise dessert i ny og næ.

Dette var intet konkret svar, men problemet her er desværre begyndt at blive rigtig rigtig normalt. Der er virkelig kommet et forringet billede af hvordan flotte kvinder skal se ud.

Henny Stewart sagde ...

Ja, det bør man nok diskutere. Børn, der har spiseforstyrrelser, har dem tit, fordi det eneste, de har kontrol over, netop er, hvad de stopper i munden.

Hvad det andet angår, så er jeg ikke på slankekur. Det må jeg ikke, fordi jeg er blevet opereret i mavesæk mv. Hvad sker der så? Foreløbig har jeg tabt 20 kg og er dermed på vej over i den kategori, hvor jeg ikke længere behøver købe mit tøj i telt- og markisebutikker. Ha!

Uden Relevans sagde ...

Gry. jeg fatter det heller ikke.

Anna. helt enig, vi får et forskruet billede af "normal" og slank.

Jeg synes at syvårige ikke bør tænke på deres vægt, om det er mediepres der gør det, eller forældrene ved jeg ikke. Der er helt sikkert noget galt når et barn ikke vil spise chokolademousse for ikke at blive fed.

Tillykke Henny, godt gået!

Anonym sagde ...

jeg kan godt forstå hende... Chokolademousse feder da helt vildt - og mange skal have det klamme flødeskum over... Så hellere en ordentlig fedtkant på bøffen og noget bayernæsesovs..

Uden Relevans sagde ...

Det eneste hun fik at spise var en lille portion ærter på hele aftenen. Mon ikke der var plads til lidt dessert.

wildskud sagde ...

orrrkkkk nej... dét der er IKKE at være kræsen. Jeg tror ikke at jeg var mere end 7 år gammel da jeg første gang stiftede bekendtskab med problematikken. Jeg vejede nemlig 31 kilo og måtte helst gerne lige komme ned under 30. Det skete aldrig. Sådan er der jo så meget....

Send en kommentar