14. mar. 2012

Evaluering af Faktas QRkodekampagne

Forleden dag var jeg i Fakta, jeg havde godt set deres nye kampagne, hvor man skal skanne en QRkode på ærmet af en Faktamedarbejder med sin Smartphone, for at deltage i en konkurrence.

Man kan deltage hver eneste dag, en af Faktamedarbejderne går så med en kode, der udløser den daglige gevinst, til sidst trækkes der lod om en stor præmie blandt alle deltagerne.

Jeg spurgte den lokale butikschef om jeg måtte scanne hans arm. "Det kan du ikke, for jeg har vasket min trøje og koden er blevet ulæselig, men find en af mine medarbejdere".

Som sagt, så gjort Jeg fandt en medarbejder. Det var en ung pige med slanke arme, så slanke at QR koden ikke kunne scannes uden at en person holdt stoffet strakt ud. Efter 1 minuts asen og vinklen lykkedes det mig at få scannet koden, der sendte mig videre til en hjemmeside, hvor jeg kunne svare på et spørgsmål og udfylde deltagerdetaljer. Siden var ok på mobilen, men ikke mere.

Efter denne succes spurgte jeg butikschefen, hvor mange af hans medarbejdere der var blevet scannet. Svaret var otte i alt, i hele kampagneperioden.

Det kræver vist ikke en Einstein at regne ud, at kampagnen lider af adskillelige alvorlige mangler, så som dårlig hardware, besværet ved at finde en ledig medarbejder, der gider stille op. At størstedelen af befolkningen ikke aner, hvad en QRkode er.
Et andet spørgsmål der rejser sig er, hvordan har Fakta forestillet sig at folks indkøbsvaner er? Tror de at alle har tid til at ræse rundt for at finde en ledig medarbejder midt i ulvetimen?

Det er sgu en ommer Fakta.

7 kommentarer:

fasterfis sagde ...

man give dig lidt creeds for din ihærdighed i en konkurrence, som jeg aldrig har hørt om! ;)

Leoparddrengen sagde ...

Jeg havde også overvejet at spørge bestyreren i min lokale fakta, hvor mange der egentlig havde skannet nogen - men jeg var ret overbevist om at svaret ville være ingen.

Man kan dog sige, at hvis kampagnen kørte i forbindelse med den gamle "...men vi vil så gerne have du bliver lidt længere", ville det give en form for mening...

(Retfærdigvis skal det iøvrigt siges, at der oppe ved kassen er en kode man kan skanne, hvis nu man ikke lige havde fået fat på en medarbejder.)

Som jeg tweetede en dag: "Vær klar til fremtiden - QR-koder er det nye WAP!" :)

Slyngel sagde ...

Haha det er sgu da også en nedern kampagne.....Tror at jeg som ansat, ville gå og gemme mig.

wildskud sagde ...

Men de fik dig til at blive lidt længere end de obligatoriske fem minutter.....

Lupo sagde ...

-og du har større chancer for at vinde, morfar :) *w*

Luffemann sagde ...

QR-koder er det nye sort indenfor markedsføring. Implimenteringen til os forbrugere sker meget langsomt, men sikkert... eller hva?

Luffemann sagde ...

sry helt ude af kontekst - hvordan helvede fik jeg lige pluselig en Blogger-konto??? lol nu har jeg sgu aldrig... Når men takker vel nogen for endnu en ligegyldighed (jeg har allerede en dejlig Tumblr)...

Send en kommentar