21. feb. 2012

Fjern nu dine grimme unger fra Facebook.

Det er fastelavn, du har børn, du har også en Facebookkonto. De tre ting skal kombineres tænker du. Derfor tager du straks 285 billeder af lille Mia-Maja-Mynthe-My og Peter-aleksandr-Henning i deres små søde hjemmelavede dragter, eller hjemmekøbte dragt for knejten skal jo være Spiderman, ligesom alle de andre drengebørn.

Forleden tillod en af mine bekendte sig at henstille forældrene i sin vennekreds til at oprette en cirkel til deres familie, så han slap for at glo på vennernes afkom i prinsessedragter og Spidermankostumer. I al mindelighed, bare lige en høflig reminder. Man kan lave en cirkel til familien, så vi andre ikke skal glo på jeres snottede afkom.

Så brød helvede ellers løs! 30 venner mistet (and counting) utallige svinere og "Det kan du altså ikke være bekendt! BØRNEHADER!"Og andet i den dur. Debatten fortsætter nu på tredje døgn på hans væg.

Det minder mig lidt om den her bemærkning.

"Jeg vil blot håbe for jer, at jeres liv en dag bliver så fedt som i fremstiller det på Facebook."

Nu spørger jeg så jer kloge læsere. Helt ærligt.

Er det fedt at se billeder af andre folks børn klædt ud år efter år til fastelavn?

26 kommentarer:

wildskud sagde ...

Min lille tøs var mariehøne til fastelavn. Resten af weekenden var hun prinsesse. Det må man nemlig gerne når man er til fastelavn sammen med far og også når man IKKE er til fastelavn.....
Hvad billeder angår, så ved jeg snart ikke... Det er da meget sødt, men en serie på halvandenhundrede og firs billeder af samme unge iført samme kostume, men med en ny fastelavnsbolle i kæften på hvert af dem vil nok være lige vel meget vidnesbyrd om overdrevet indtag af disaccarider.

Anonym sagde ...

Bare lige en høflig reminder, der siger 'jeg gider ikke glo på det vigtigste i dit liv'. Og det er da både fair og rimeligt ikke at gide glo på andre menneskers børn. Heldigvis kan man blokere folk på facebook, så man slipper for alskens banaliteter om, hvad der er blevet spist til aften og 47 billeder af prinsesser og spidermen. Man kan også overveje om man overhovedet skal være venner med dem, når det er så slemt for en at se billeder af deres børn. It's a fucking free country.

Anne sagde ...

Enig med forrige - børn er jo i en periode i hvert fald en meget stor del af ens liv, og derfor: hvis du er interesseret i at være venner med folk der har børn, så må du også acceptere at de (børnene) fylder meget i vennernes liv - også lige omkring fastelavn. Det er som skrevet dit eget valg, og hvis du vælger vennerne fra fordi deres børn er vigtige for dem, så kan du jo gøre det uden at såre dem, men bare blokere dem på FB. Alternativt kan jeg jo skrive at jeg ikke gider se på billeder af dine ferier/dit arbejde/din hobby eller andet jeg synes er ligegyldigt hos dig men som fylder i dit liv - er der så nogen grund til at være venner? Syns jeg ikke....

SourPuss sagde ...

Ja gu' er det fedt på FB! Men ikke med 285 billeder. Et par stykker.
Jeg tvinger "dig" (dig er i det her tilfælde en tilfældig ven på FB) ikke til at glo mit album igennem. At FB viser dig et lille udsnit på 4-5 billeder i det splitsekund det tager inden billederne er trillet ned på din feed overlever du vel? Hvis du er min ven altså ;) Ellers kan jeg ikke se hvorfor du er i mit liv - hvis du ikke synes det er fedt at mit liv drejer sig om en akse der hedder børn. For det gør det sgu i 18 år - uanset om jeg vil det eller ej... (og så kan du jo også få lov til at se billederne af mine kagerier, de koncerter jeg render til og jeg kan glo på billeder af dine biler og halvnøgne damer - sådan er det hele så smukt sat sammen her i livet - vi giver plads til hinandens forskelligheder?)

imangelafbedre sagde ...

Jeg synes som udgangspunkt aldrig man kan stille krav til, hvad andre lægger på deres facebook. Hvis man ikke bryder sig om de billeder ens venner poster på facebook burde man nok slette dem som venner.

Og det er da ikke nogen hemmelighed, at folk med børn (ink. mig selv - tjek min blog i dag), synes at deres unger er de mest fantastiske i hele verden, og derfor vil man selvfølgelig gerne dele det med ens venner.

Men igen - jeg forstår ikke, at folk synes de har krav på at blande sig i, hvad andre bruger deres egne facebook sider på.

Fruen i Midten sagde ...

Sådan er det jo, når man har venner på facebook, der har børn. Så kommer der billeder fra fastelavn, svømme- og ridestævner osv osv til de springer ud som studenter. Kan man ikke holde til billederne af det, der fylder mest i disse venners liv,kan man vel dybest set heller ikke holde til at ha' dem som venner..?

kyllyan sagde ...

Whoa, så brød helvede løs ;).
Jeg synes egentlig det osse handler om lidt moderation.
Jeg vil gerne se hvad mine venner med børn går og laver, men jeg får kærnemælk i knæene af at se *alle* 285 (uskarpe, overbelyste) billeder.

Jeg går selv gerne til vinsmagninger og laver mad i lange baner, men jeg forestiller mig ikke i min vildeste fantasi at nogensomhelst gider glo på alle 285 (uskarpe, overbelyste) billeder af det. De billeder poster jeg på vin-og-mad-fora hvor jeg ved folk er ligeså interesserede som jeg i emnet.
Og det gør vel ikke alle andre til mad-hadere og deslige?

For man bliver vel ikke nødvendigvis så snæversynet af at få børn, at man ikke kan forestille sig at andre mennesker har andre interesser ?

Vh K

imangelafbedre sagde ...

@kyllan: Man kan jo bare lade være med at kigge på de 285 (uskarpe, overbelyste) billeder :-)

kyllyan sagde ...

@imangelafbedre:
Ja, det har du ret i, det kan man. Og man kan jo også blokere folk eller unsubscribe. Men jeg synes stadig nøgleordet er moderation. Du, min ven på FB, er ikke kun = dine børn. Og jeg, din ven på FB, er ikke kun = min mad og vin.
Vi gør os vel alle umage, når vi mødes IRL, for ikke at monopolisere snakken om ny kæreste/bytur/bil. Hvorfor kunne man ikke praktisere samme umage på FB ?

Vh K

Anonym sagde ...

Jeg gider heller ikke glo på mine FB venners børn. Og jeg kunne aldrig drømme om at poste billeder af mit eget afkom - kun til en snæver cirkel af venner (hvis børn jeg kender personligt og også gerne glor på).
Så jeg overser høfligt de, der finder det uimodståeligt at smække juniorernes kontrafej ud til alt og alle.
Men det er et personligt valg og jeg synes det er en kende udiplomatisk at bede sine FB venner om, at have de samme prioriteringer som én selv. Vi bruger de sociale medier forskelligt - og det er vel også det, der gør det sjovt i sidste ende. Ville i hvert fald blive træt, hvis der i min strøm KUN kom politiske budskaber, KUN små sjove ironiske "se-hvor-er-jeg-sjov-og-skæv-statements eller KUN jeg-har-skrevet-en-bog-kom-og-hør-mig-læse-op-i-Tappernøje.

:-) Triaka

Anonym sagde ...

Er det fedt at se mine 125 billeder fra Istanbul? Eller dem fra Rammstein koncerten i går? Måske for nogle. Folk skal poste præcis hvad de har lyst til. Hvis jeg ikke gider glo på billeder af folks børn kan jeg jo bare lade være. Og hvis de ikke gider glo på mine Rammstein billeder kan de jo lade være..
Hvis jeg ikke gider læse dine opdateringer kan jeg lade være. Og du må poste et billede af dig selv eller lade være.
Din statement er typisk for én der ikke selv har børn.

Moaning Myrtle sagde ...

Man kan jo også melde sig ud af face hvis ikke man gider det pjat.
Jeg kan huske da min bror fik digital kamera og diverterede med flere mega billeder som slideshow på fjernsynet og jeg desværre kom til at sige: Det er da underligt at sådan et dyrt kamera kan tage så mange dårlige billeder.

Anonym sagde ...

Men lav dog en cirkel så ikke alle ser de billeder som UR siger. Eller hans ven siger.

superheltemor sagde ...

Tja - facebook kan være utroligt kedeligt. 10.000 fotos fra en thailandstur, grimme børn i udklædning, kæde-statusopdateringer, videredeling af politiske artikler, brok over resultat i en eller anden landskamp - det meste af det springer jeg bare over, eller nøjes med at skimme.
Jeg er ihvertfald ikke den der vil diktere hvad jeg synes folk skal skrive om...

Kan ikke helt se hvorfor man kan blive så irriteret over det - og synes det er uhøfligt at skrive at folk skal lade være med at skrive om et eller andet. Ville man også bede kollega om ikke at tale om sin puddelhund i kaffepausen, eller svigermor om at holde kæft med den der sandkageopskrift nu, fordi man fandt det kedeligt?
Andre menneskers liv er grundlæggende kedeligt, og det er ens eget altså også - for nogle

Lotte SA sagde ...

Der fik du du vist lige åbnet pandoras æske, hva'Moffe ;).

Uden Relevans sagde ...

@ Lotte yep.

Anonym sagde ...

Gider ej heller glo på andres unger, har (bla.)derfor slettet lortet.

Kh en mor

Anonym sagde ...

Ej, blev ikke færdig..... for jeg syntes faktisk godt man kan have en holdning til folks afkom, uagtet om man har nogen eller ej. Af én ganske simpel grund; de fylder så (for) meget.
Bum.
Det er min holdning. Kill me, men bed dit barn dæmpe sig lidt.

Kh moren

Linda sagde ...

Jeg synes da egentlig, at deltagerne i denne tråd lader til at være relativt enige, og jeg støtter op om den generelle holdning: Alt med måde.

De mennesker, jeg er venner med på FB, er mennesker, hvis liv jeg gerne vil følge med i. Det betyder, at jeg gerne vil have små glimt af hverdagen, herunder også af deres børn. Ligesom jeg også gerne vil læse, når de skifter jobs, kvajer sig og begejstres over mærkværdige småting. For en 10'er blandet, tak.

Men sjovt, at det lige er fastelavn, der har fået bægeret til at flyde over. Jeg har en FB-ven, som også i anledningen af fastelavn skrev en halvsur update om, at hun ikke gad at se billeder af alle menneskers udklædte børn. Hun er selv en af dem, der flere gange i ugen skriver, hvor lang/hurtigt, hun har løbet, hvad hun har spist til aften, og at "så er det fredag igen".

Hvilket bare beviser - hvad flere her i tråden har skrevet før mig - at vores liv primært er interessante for os selv.

wildskud sagde ...

Jeg skylder måske at sige her; at jeg er så heldigt beriget med en facebook-vennekreds, der har en aldeles sund evne til at proportionere deres forhold til eksponering af både dit og dat, herunder børn. Det er straks værre med de her fem seks stykker, der åbenbart ikke fatter, at jeg ikke vil spille castleville.

kongmorsverden sagde ...

NEJ det er dødsygt. Jeg er blevet spammet.. Og gav mig til at græde..

Uden Relevans sagde ...

Tak allesammen!

Anonym sagde ...

Jeg orker ikke se folks unger, ikke et eneste billede, så jeg sletter dem. Modsat dig, ved jeg at børn er hellige og det mindste lille pip om, at de ikke er verdens 8. vidundre får helvede til at bryde løs. Slet vennerne - eller du er måske smartere, du får dem til at slette dig ;-)

Mette Grue Nielsen sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Mette Grue Nielsen sagde ...

Well, jeg har en veninde der poster på facebook hver gang hun er nede og træne, dvs. ca. en 3 gange om ugen. Fastelavn falder da trods alt kun en gang om året.....

Uden Relevans sagde ...

MGN: Ja men alligevel overreaktion fra alle sider, at hans venner unfriender fordi han ikke vil se deres billeder.

Jeg tagger ALLE checkins som spam, gider ikke se på dem.

Send en kommentar