30. sep. 2011

Facebook fusker dig igen igen igen igen igen

Nu kan man ved at skrive til Facebooks afdeling i Irland, få udleveret de data som Facebook hidtil har samlet op om en.

En gut der har været på, eller havde været for han er ikke mere, fik tilsendt en PDFfil med 1.200 sider.


M.S. (509***)  2011-07-11  PDF (1.222 pages, 496 MB)



Det er pretty fubar.


Personligt har jeg været på i fire-fem år.

Som Leoparddrengen skriver, efterlader Facebook en lille fil på din pc, når du logger på. Denne fil indeholder dit brugerid, den samler så op på hvilke sider du besøger, hvad du søger på og hvor længe du er hvert sted.
Når du sidder fire timer om dagen på Grisedating.dk, ja så ved Facebook det.

På den måde kan Facebook sende dig nøjagtige reklamer, selv om du slet ikke har udfyldt din profil korrekt.

Der er en opdatering på vej, så du kan se hvad dine venner foretager sig med deres venner, det er en evigt opdaterende strøm i højre hjørne af skærmen, det kan slås fra, men kun når du selv afmelder dig abonnement på dine venners aktiviteter.

For at det ikke skal være løgn vælger Facebook nu hvad der er vigtigt for dig at se, ud over det man ikke gider se i hjørnet, ja så er der Recent Stories og Top Stories to forskellige felter, med mere info om hvad dine venner laver.

Personligt er jeg meget tæt på at slette min profil, men det kan man ikke....man kan kun deaktivere, for Facebook regner jo med at du kommer tilbage...

6 kommentarer:

Fjollede fjollerier sagde ...

Hold da kæft mand, 1200 sider!!!
Jeg har også flere gange overvejet at slette profilen, men hvad så? Er der stadig den lille dil på computeren der snager?

stopdetdog sagde ...

Jeg synes at det er sundt at forholde sig kritisk til hvad man vælger at interagere med på internettet og under hvilke betingelser det foregår. MEN det virker til at folk har konstrueret et eller andet mærkeligt forhold til facebook, som om det er et nødvendigt onde. Et par ting:
1. Du er der frivilligt
2. Du vælger stadig selv det du ønsker at dele, også med den nye timeline
3. Du kan godt slette din profil...

Morfor, læs lidt på denne her blog (også andre indlæg end lige det jeg linker til): http://www.lemberg.dk/myte-aflivning-din-facebook-profil-kan-godt-slettes/
Derudover kan du også få lov at spørge løs inde på Komfo's FACEBOOK side (av av av), den kan du tilgå her: http://www.facebook.com/komfo
Jeg skal måske lige for god ordens skyld pointere at jeg ikke har noget med Komfo at gøre. Jeg ved bare at de har meget godt styr på facebook. Mashable.com er også et meget godt sted at læse...
Jeg er ikke bange, Morfar, jeg synes heller ikke du skal være det!

Uden Relevans sagde ...

FF: Hvis du bruger firefox kan du hente et addon en tilføjelse ved navn AdBlock plus, der forhindrer cookies eller små snagefiler.

SDD: 1 Yep. 2 Jeg kan se mange flere actions i realtime folk gør hos folk jeg ikke kender. så andre er bare nogle kvaj?

3. Vidste ikke at man kan slette permanent, tak for info. Jeg kigger på Komfos side.

ps hvornår fortsætter interviewet?

Ole .. sagde ...

Man kan nu godt slette sin FB profil helt, det er bare et mas uden lige at finde linket til det... men altså: https://ssl.facebook.com/help/contact.php?show_form=delete_account&__a=10

stopdetdog sagde ...

Sorry for the wait, morfar. Jeg kan godt se at man kan se nogle statusser (hedder det det i flertal??) på venners venner... til det kan jeg kun sige; aw... sorry, det havde jeg ikke lige tænkt på. Hvis du spørger Komfo om det, må du godt dele svaret! Interviewet fortsætter SNART. Jeg skal lige vende mig til fuldtid og lorteweekender, jf. sidste indlæg hos undertegnede. Spørgsmålene bliver dog lidt mindre faglige når jeg for alvor kan lægge det der kloge-noget fra mig!

Uden Relevans sagde ...

ja, håber du er kommet dig over den oplevelse.

Send en kommentar